شهر تفت به دليل نزديكي به مركز استان توسط مسئولان ديده نمي‌شود؟!


یزدفردا "مسعود میرجلیلی خبرنگاریزدفردا :شهردار تفت در نشستي با خبرنگاران استان يزد در شهرداري تفت که با حضور سه نفر از اعضاي شوراي اسلامی شهر تفت برگزار شد گفت :امسال تمام شهرداري‌ها در سطح كشور به دليل محدوديت‌هاي ساخت و ساز با مشكلات شديد درآمدي مواجه بودند اما شهرداري تفت تلاش كرد با وصول مطالبات خود، بخشي از مشكلات و دغدغه‌هاي مالي را رفع كند که در اين راستا به منظور جلوگيري از فشار مضاعف بر مردم تفت ، به سراغ موسسات دولتي بدهكار به شهرداري رفتیم و بخشي از مطالبات خود را وصول كردیم که در همین رابطه بيش از يك ميليارد تومان راي صادر شد و از اين مبلغ تاكنون 260 ميليون تومان وصول شده و بقيه آن نيز به تدريج وصول خواهد شد

ابوالقاسم محي‌الديني يادآور شد: امسال همچنين بسياري از هزينه‌هاي جاري در شهرداري نيز كاهش يافت و از آنجا كه بخش اعظمي از هزينه‌ها به حقوق كاركنان شهرداري اختصاص داشت، مجبور به تعدیل 40 نفر از نيروهاي شهرداری شدیم که البته به دنبال اين تعديل نيرو، هيچ نيرويي بيكار نشد بلكه نحوه قراردادهاي آنها تغيير كرد ه و به شركت‌هاي خدماتي سپرده شد.وی در ادامه افزود : هم‌اكنون در شهر تفت مجموعه فرهنگي وجود ندارد و در سال آينده تلاش مي‌شود يك فرهنگسرا در تفت ايجاد شود که برای راه اندازی فرهنگسرا و انجام اقدامات فرهنگی موثر نیاز به همکاری اصحاب رسانه استان و شهر تفت داشته و در همین جا از آنها برای همکاری دعوت کرده و دست آنها را می فشاریم .

محي‌الديني همچنين با اشاره به اقدامات شهرداري در طول دو سال و چهار ماه مدت تصدي وي به عنوان شهردار تفت تصريح كرد: در حال حاضر در شهر تفت 5/76 هكتار فضاي سبز وجود دارد كه 22 هكتار از اين فضا طي دو سال گذشته ايجاد شده است و سرانه فضاي سبز در شهر تفت معادل 42 مترمربع است در حاليكه اين رقم در استان معادل 25 سانتي‌متر می باشد .

شهردار تفت همچنين با اشاره به اينكه 13 هزار مترمربع فضاي باز در شهر تفت به زباله‌داني تبديل شده بود، افزود: اين فضا هم‌اكنون پاكسازي شده و در حال درختكاري می باشد که قرار است اين مكان به عنوان بزرگ‌ترين پارك محله‌اي شهر تفت در آينده‌اي نزديك راه‌اندازي شود.

محي‌الديني در ادامه اجراي فاز سوم بوستان بزرگ شهر معروف به انارستان با هزينه‌اي بالغ بر 250 ميليون تومان ، ایجاد پارك ترافيك در فضايي به وسعت 9 هزار مترمربع ، احداث آتش‌نشاني شماره 2 تفت از محل مصوبات سفر مقام معظم رهبري به استان با 172 ميليارد تومان اعتبار ، ساماندهي بايگاني شهرداري تفت كه از حالت سنتي به ريلي تبديل و تمامی پرونده‌ها اسکن شد ، خريد تجهيزات از جمله ماشين‌آلات جمع‌آوري زباله، لودر ، ماشين حمل گوشت براي شهرداري ، تبديل سوخت ماشين‌هاي سواري و وانت‌ هاي شهرداری تفت به دوگانه‌سوز ، شرکت تمامي كاركنان شهرداري تفت در دوره‌هاي آموزشي ICDL و راه‌اندازي اتوماسيون اداري ، انجام 200 هزار مترمربع آسفالت كه عمده آن در مناطق خاكي انجام شده و در همین رابطه شهرداری تفت رتبه نخست استان را از آن خود كرده است همچنین 40 هزار مترمربع ديگر آسفالت‌كاري خيابان‌ها و محله‌ها در دست اجرا ست و اختصاص 95 ميليون تومان بودجه براي نصب تابلوهاي ايمني، تابلوهاي هدايت مسير، خط ‌كشي‌ها را از دیگر اقدامات شهرداری تفت عنوان نمود و گفت : محل شهرداري به يكي از بناهاي تاريخي در داخل بافت مركزي شهر تغییر خواهد نمود که اين اقدام در راستاي نزديك تر شدن به مردم و برقراري ارتباط با آنها صورت خواهد گرفت .

وي بودجه سال گذشته شهرداري تفت را يك ميليارد و 350 ميليون تومان عنوان كرد و افزود : این در حالیست که بدلیل حجم عظيم كارهاي عمراني شهرداري تفت در حدود 2 ميليارد و 560 ميليون تومان فعالیت انجام شده است و انتظار داریم بودجه سال جاري نیز افزايش چشمگيري داشته باشد لذا يك ميليارد و 500 ميليون تومان به شهرداري تفت اختصاص يافت.

شهردار تفت با اشاره به فرا رسيدن ايام تعطيلات نوروز و قرار گرفتن شهر تفت در مسير تفریحی و گردشگرپذيري افزود : از 15 اسفند ماه سال جاري تا 15 فروردين ماه سال آينده تمهيدات خوبي در شهر انديشيده شده كه از آن جمله مي‌توان به ساماندهي ورودي شهر، تامين روشنايي در تمام پارك‌ها و بوستان‌ها، تهیه نقشه‌هاي شهر به صورت كامل كه در ورودي شهر به مسافران اهدا خواهد شد و در اين نقشه آْدرس بناهاي تاريخي، مكان‌هاي اسكان و تفرجگاه‌هاي تفت مشخص شده است ، ساماندهي پارك‌ها و خيابان‌هاي اصلي، تعيين شيفت‌هاي كاري در شهرداري، ساماندهي تاكسي‌ها، اتوبوس‌ها و آژانس‌ها، ساماندهي تابلوهاي راهنما، معرفي بناهاي تاريخي توسط بنر در ورودی شهر، اجراي تئاترهاي خياباني و ... اشاره نمود و همچنین تلاش داريم كه در شرف عيد نوروز جايي در شهر حفاري نداشته و مجوز جديدي براي حفاري صادر نشود كه البته عمده حفاري‌هاي انجام شده در تفت جهت انتقال آب زاينده رود بود و خوشبختانه به اتمام رسيده است.

محي‌الديني در ادامه افزود : شهر تفت به دليل نزديكي به مركز استان ديده نمي‌شود و بسياري معتقدند اين نزديكي يك فرصت است اما در عمل بنا به عللي نمي‌توان از اين فرصت استفاده كرد.

شهردار تفت از مسوولين استان بویژه استاندار یزد خواست با توجه به تمركز 70 درصد جمعيت در شهرها، توجه بيشتري به شهرها داشته و بودجه‌هاي را به سمت آنها هدايت كنند چرا که اگر شهرداري‌ها درست عمل كنند، 70 درصد مردم را راضي نگه داشته‌اند ، افزود : با توجه به تردد بيش از حد مردم استان در روزهاي تعطيل به شهر تفت هزينه خدمات شهري ما در روزهاي شنبه سه برابر روزهاي عادي است اما با اين وجود نزديكي به شهر يزد ما را از توجه مسوولين استان دور ساخته است.

وي اعلام داشت: بخشي از تفرجگاه دره‌گاهان تفت توسط استانداري و شهرداري ساماندهي شده و بخشي از فضاي سبز نیز انجام شده که متاسفانه اعتبار استاني قطع شد . بنابراين ساماندهي اين مركز تنها با سرمايه گذاري بخش خصوصي امكان پذير است، لذا طرح‌ ساماندهي اين تفرجگاه آماده است و به دنبال جذب سرمايه‌گذار هستيم و هر چند که اقدامات و رایزنیهایی شده است اما در صورت اعلام آمادگی سرمایه گذاران در این طرح ما نیز آمادگی خود را اعلام می نماییم .

محي الديني در خصوص دلايل تعطيلي مركز معاينه فني اتومبيل اين شهر نيز گفت: برخي دستگاه‌هاي اين مركز داراي نواقصي بود و هنوز كامل نبود که به همين دليل به صورت موقت تعطيل شده تا تجهيز شود و محل آن نيز به ورودي شهر منتقل شده است كه اميدواريم قبل از پايان سال تجهيز و راه‌اندازي شود.

وي در خصوص تعطيل شدن ايستگاه پمپ گاز شهرداري تفت نيز گفت: نگهداري و تعمير اين ايستگاه‌ها پرهزينه و تنها در تخصص چند شركت خاص است كه با خراب شدن پمپ به دنبال شركت تخصصي تري هستيم تا مشكل خرابي را حل نمايد و تعطيل شدن ايستگاه تنها به علت خرابيست كه در تمامي پمپ‌هاي كشور وجود دارد.

وي در خصوص اقدامات انجام شده براي حفاظت از باغ‌هاي تفت نيز گفت: متاسفانه با مواجه با خشكسالي طي دو سال گذشته بسياري اقدام به قطع درختان به بهانه خشك شدن نمودند كه تا حد امكان جلوي اين امر گرفته شده كه قطعا با بهره‌گيري از ظرفيت گردشگري طبيعي تفت، مي‌توان اقدامات موثرتري در اين زمينه انجام داد.

وي همچنين در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه چرا مقاومت‌هايي براي انتخاب وي به عنوان شهردار تفت وجود داشته است، بيان داشت: اين مقاومت‌ها چندان پررنگ نبوده اما گمان مي‌رود بيشتر آن به دليل جواني بنده بوده هر چند بنده با 31 سال سن 5/5 سال سابقه كار در ارگان‌هاي مختلف را دارم و از افتخاراتم اين است كه كار خود را از نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه آزاد یزد آغاز كردم و معتقدم كارگزاران نظام بايد جوان باشند اما لازم است مشاوران باتجربه در كنار آنها فعاليت كنند تا نقايص كار برطرف شود همچنين معتقدم كار در شهرداري خط و فكر بر نمي‌دارد و فقط بايد كار انجام داد و كار را نيز براي رضاي خدا و رفاه مردم انجام داد.

وي اضافه كرد: اعتقاد چنداني به مصاحبه و سخنراني ندارم زيرا معتقدم اگر شهر پاكيزه، فضاي سبز زيبا و آسفالت شهر مناسب است بايد از زحمات كارگران و باغبانان شهرداري كه در سرما و گرما مشغول فعاليت هستند قدرداني و با آنها مصاحبه انجام شود.

محي‌الديني بيان كرد: هنر اين نيست كه پل بزنيم و خيابان بكشيم بلكه هنر آن است كه هويت شهر خود را در كنار همه ساخت و سازها حفظ كنيم و من شهري همچون تهران را شهر نمي‌دانم در حاليكه تفت كوچك با جمعيت تنها 16 هزار نفر را شهر مي‌دانم زيرا تركيب اصلي آن هنوز حفظ شده و دست نخورده باقي‌ مانده است.

رئيس شورای اسلامی شهر تفت نيز در اين نشست با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي شورا اظهار داشت: در اين دوره ( دوره سوم شوراها ) 280 جلسه به صورت عادي، فوق‌العاده، كميسيون‌هاي مختلف و ... انجام شده است.

محمدعلي اسمعيلي تفتي با اشاره به علت انتقال ساختمان شورا به شهرداري تفت افزود : رسالت اصلي شورا و اعضاي آن حل مشكلات مردم است به همين دليل لازم بود براي رفع مشكلات مردم و جلوگيري از سرگرداني آنها همچنين سرعت در روند حل مشكلات مردم، شهرداري و شورا در كنار يكديگر قرار گيرند.

سخنگوي شوراي شهر تفت نيز در اين نشست در پاسخ به سئوالی مبني بر اينكه «چه نمره‌اي به شهردار تفت مي‌دهيد؟» افزود: شهردار تفت تنها به دليل عدم اشتياق به اطلاع‌رساني از شورا نمره 18 دريافت مي‌كند.

اصغر چوبينه افزود : با مقاومت‌هايي كه با روي كار آمدن محي‌الديني به عنوان شهردار به دليل جواني مطرح شد، مخالفيم زيرا ما معتقديم جنگ تحميلي با آن وسعت و پيچيدگي توسط جوانان اداره شد و البته جوانان در انجام كارهاي اجرايي بسيار موفق‌تر عمل مي‌كنند و تا این لحظه از انتخاب محی الدینی به عنوان شهردار تفت پشیمان نیستیم و به انتخاب خود افتخار می کنیم .

گفتني است، جمعی از اصحاب رسانه استان یزد در معیت شهردار جوان و اعضای شورای اسلامی شهر تفت در پايان اين نشست مطبوعاتي از بناهاي تاريخي شهر تفت از جمله بازار قديمي، كاروانسرا و باغ نمير اين شهرستان بازديد و از نزديك در جريان مرمت اين بناهاي تاريخي و مشكلات فراروي شهرداري در مرمت و حفاظت از اين بناها قرار گرفتند . .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا